L’alcalde, Alfons Domínguez, presenta l’Agenda Urbana de Reconstrucció en la Trobada Anual citiES 2030 junt amb altres municipis valencians
La ciutat ha mobilitzat més de 45 milions d’euros per a reconstruir infraestructures i adaptar-se al risc d’inundacions i al canvi climàtic

L’alcalde d’Alzira, Alfons Domínguez, ha participat a Madrid en la Trobada Anual citiES 2030, una iniciativa impulsada per la Fundació Biodiversitat del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, junt amb l’Oficina Espanyola de Canvi Climàtic, en el marc de les missions europees de Ciutats i Adaptació.
Durant la jornada, Domínguez ha presentat l’Agenda Urbana de Reconstrucció d’Alzira, al costat de l’Ajuntament de Riba-roja de Túria, exposant els principals projectes que el municipi està desenvolupant per a recuperar els danys ocasionats per la DANA i preparar la ciutat davant futurs episodis d’inundacions.
Reconstrucció i adaptació al canvi climàtic
Entre les actuacions destacades es troben la reconstrucció del pont de Cabanyes i d’altres infraestructures crítiques, el trasllat del Camí del Barranc de la Casella i del Pavelló Pérez Puig a ubicacions més segures, la reparació de cobertes de centres educatius i edificis municipals, així com intervencions per a solucionar els problemes d’escorrenties a l’entorn de la Muntanyeta.
El pla també contempla la permeabilització de places i entorns escolars per a afavorir la infiltració de l’aigua, l’ampliació de la secció dels barrancs, la millora de les comportes dels col·lectors i la creació de noves zones verdes per a reduir la pressió sobre la xarxa de clavegueram.
Segons l’Ajuntament, estes actuacions combinen solucions basades en la infraestructura blava, orientades a reduir el risc d’inundacions, i en la infraestructura verda, destinada a mitigar els efectes del canvi climàtic i transformar la ciutat amb criteris de sostenibilitat.
Més de 45 milions d’euros mobilitzats
Per a desenvolupar este procés de reconstrucció, Alzira ha aconseguit mobilitzar més de 45 milions d’euros procedents de diferents administracions i fons europeus.
Entre les principals aportacions destaquen 20,9 milions d’euros del Ministeri de Política Territorial per a la reconstrucció d’infraestructures municipals, 11,95 milions del Fons de Solidaritat de la Unió Europea, 9,5 milions de fons FEDER destinats a projectes de resiliència davant les inundacions, 2,05 milions del Ministeri per a la Transició Ecològica per a actuacions de sanejament i 850.000 euros d’una nova convocatòria estatal per a projectes d’adaptació al risc d’inundació.
L’Ajuntament ha creat un equip específic per a coordinar la gestió de totes estes ajudes i garantir el compliment dels terminis administratius, amb l’objectiu de no perdre cap dels recursos destinats a la recuperació del municipi.
L’alcalde, Alfons Domínguez, ha assegurat que l’objectiu és “no tornar al mateix punt on estàvem, sinó reconstruir millor”, i ha destacat la importància de planificar infraestructures més segures i d’implicar la ciutadania en la cultura de la prevenció davant els riscos derivats del canvi climàtic.

